Nu har jag en afrikansk stämpel i mitt pass!



Hej på er där hemma. Hörde om melodifestivalen, tror det var bra. Minns inte så mycket va låten... Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Det har hänt en hel del, mycket skola och flera roliga aktiviteter. Vi är väldigt nöjda och glada efter en veckan med sol!


I fredags hade vi svensk afton här i vår lägenhet. Jag stekte köttbullar till nio personer, inte illa. Självklart gjorde vi stuvade makaroner, något som också var nytt för de andra. En helkväll med nio tjejer som blev väldigt lyckad! Det var verkligen värt jobbet! Och sen igår kom vi äntligen iväg till Afrika och Marocko! Åh vad jag hade längtat. Det blev en lång dag då vi tog bussen 06.45 och var hemma igen vid kl 23. Paketet vi köpte visade sig vara riktigt bra. Väl framme i Tanger mötte vi en trevlig guide som först körde runt oss i stan och visade olika delar samt kungens boende. Vi blev även överraskade med att få rida dromedar! I turen ingick även ett besök på en mattbazar och en kryddaffär. Därefter blev det lunch. God soppa, kebabspett med chili, couscous och kyckling samt myntathe och honungskaka. Inte illa! Haha, de spanska paren som var med gillade inte couscousen haha! Jag berättade för dem att vi äter mycket sådant i Sverige. Åh, jag har blivit ännu mer förtjust i spanjorerna. Så trevliga!


Många varnade oss för farliga Marocko och att vi skulle bli sålda för kameler och hur farligt det var att resa 6 ljusa tjejer och hur jobbiga försäljarna skulle vara. Åter igen är det bevisat att man inte ska lyssna allt för mycket på allt prat. Våra lärare tycker dessutom inte att Tanger är så speciellt, men jag tycker det var fint och kul att se en muslimsk kultur! Överlag tycker jag allt var väldigt modernt. Det var på något konstigt ställe för kvinnor som vi inte fick komma in, annars inget konstigt. Skönt att ha en guide för det är en ganska ruffig stad men vi såg inga lösa ormar. Väldigt skönt! Ormar och snuskiga toaetter var jag mest rädd för... Visst finns det försäljare som var på hela tiden men jag tyckte de var ganska roliga och även att se hur de spanska paren hanterade dem. Först var de sura mot dem, sen trevliga och sen köpte de typ allt!


Blev dock lite besviken över shoppingen. Hittade inte några hela skor eller jättebilliga grejer. Kanske var jag för naiv och trodde något annat. Använder folket bara tofflor??? Köpte iaf en skinnväska, ett par tofflor och en tunika. Prutningen gick också bra, riktigt roligt! Vi träffade dessutom en svensk muslimsk kvinna i en affär, hon blev väldigt glad av att träffa svenskar. Marockanerna var trevliga överlag, nu är man ju van vid att alla tittar lite extra och visslar. Man kände sig nästan som en filmstjärna, haha!

Det blev en lång dag, vi sov på bussen hem helt utslagna för att sedan kunna svira om när vi kom hem. Äntligen provade vi bargatan i nyare delen av staden. En bit att gå men det var kul att gå till lite större klubbar. Till slut hamnade vi på Barabass och där stannade vi till kl 05.30! Ett bra ställe med blandat folk, dock mest bara spanjorer. En del äldre (runt 35-40 år) var lite jobbiga, föredrar de yngre. De kan stå och titta på oss en hel kväll. Tänk om killarna var så hemma i Sverige... Här är det vanligt att man bor hemma länge pga att det är dyrt och i de flesta familjer tar man inte hem någon från krogen eller flickvän så spanjorerna lever ett helt annat liv. Visst att de flörtar mycket men de känns uppfostrade och blir inte fulla och sviniga. Jag träffade tre killar som visade sig vara poliser...praktiskt haha! En av dem var ganska stor och musklig men tyvärr var det kompisen som pratade mest så det blev ingen flört, haha! De var dock trevliga och vi försökte förstå varandra. De kunde ingen engelska men ville bjuda mig på middag, friterad fisk och visa mig stan. Haha! Vi får väl se...


Idag har jag morgonpromenerat i ett underbart väder, sen väckte jag Josse och vi gick till stranden där vi bara har slappat och läst böcker. Livet är bra härligt! Känns bara tråkigt att Ida åker om en vecka... Nu blir det till att hålla igen på pengarna också efter lördagens tur.


Hasta luego!

Kramar från Anna


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad härligt med Marocko, schysst land detdär! :) Och köttbullar lät inte fel! ;) Ta hand om dej i den stora världen! Puss

2009-03-16 @ 15:34:19
Postat av: Anna

skrev...???

2009-03-17 @ 09:31:10
Postat av: Malin

Haha du borde ta med en dromedar hem och rida på den till skolan ;) Vad bra att marocko var kul! Alla säger att det är farligt att vara tjej i ett sånt land, men det är inte så farligt, man lär sig ju att hantera det :)



Nej har inte tänkt ngt med på framtiden, la det lite på is..men kom på igår och fick nästan en panikattack att snart är det mitten av april, då måste jag söka kurser om jag ska det. Usch, nu är det lite mkt av allting här hemma.



Kul att läsa att både du och josse klarar spanskan iaf, ni får lära mig lite ord sen väl hemma :)



Kanske kan skicka vinnarlåten till dig på ngt sätt om du vill höra den? Men du kan ju kika på youtube annars kanske? :)



Saknar dig massor!

Kramar!

2009-03-17 @ 09:59:39
URL: http://mmalin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vem är vem?

2009-03-18 @ 18:50:12
Postat av: Anna

Vem skrev forsta inlagget? haha!

2009-03-19 @ 09:58:13
Postat av: Linnea

Det va jag! :) Fattar inte varfor det blir fel hela tiden. Mitt namn forsvann fran en kommentar pa malins blogg ocksa :P

2009-03-19 @ 17:36:24
URL: http://linpin.wordpress.com
Postat av: Storasyster

Kul att följa dina äventyr lillasyster! Men fortsätt vara försiktig ...



I måndags gick vi live med marknadssystemet och idag har vi firat på våning 7 och druckit bubbel med Urban Bäckström :)



Puss o kram, saknar dig! Å jag kommer att kolla på resa ner till dig.

2009-03-19 @ 21:06:25
Postat av: rickard

Kul att höra att du hinner med annat än att plugga! Marocko ska vara ett riktigt häftigt land. Var couscous så bra som det ryktas? Sägs att det är världens bästa... :)

2009-03-21 @ 16:45:13
URL: http://rickardholmgren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0