Söndag 1 mars


Söndag igen, tiden går snabbt nu, nästan för snabbt! Utöver att man lever lite spartanskt, så trivs jag verkligen! Spanien är ett underbart land! Kanske inte lika underbart när solen inte skiner men det finns så mycket att göra. I fredags mådde jag sådär, huvudvärk och riktigt förkyld. Efter skolan sov vi siesta, eller jag gjorde det, Josse läste min bok och var helt fastklistrad ;) Sen städade vi av lägenheten och hade filmkväll. Lovestory, en riktig snyftare! Jag snyftade nog högst, haha!


Igår trotsade vi regnet och tog tåget till Sevilla. Jag har alltid drömt om att se det omtalade Sevilla, flamencons hemstad och nu blev det av! Två timmar tog resan genom ett ljusgrönt landskap med skaldjursodlingar, apelsinträd och olivträd. Har ännu inte sett några mandelträd som blommar, konstigt...


 Staden visade sig vara mycket större än vad jag trodde. Plaza España var enormt stort och bredvid promenerade vi i en stor park med massor av palmer. Därefter gick vi längs floden förbi ett speciellt torn och sedan till tjurfäktningsarenan. Vi hade lite tur och smet in med en grupp spanska pensionärer och på så vis fick vi även se insidan av arenan. Tjurfäktning är väldigt populärt i Spanien, men det är dyrt. Från några hundra kronor och uppåt...


Lunchen intogs på ett lite spanskt ställe. Här i Spanien räknas lunchen som största mål och man äter det på efter middagen. För 9,9 euro (vi lyxade till det och eftersom vi skulle stå oss till kvällen) fick jag gazpacho (tomatsoppa) och sedan tortilla av potatis. Smakade finemang, inte alls som våra svenska potatisbullar! Till efterrätt fick vi någon choklad soppa/sås. Vet inte vad de kallade det men gott var det! Ida provade ris med mjölk, liknande risgrynsgröt! Vi gillar att prova de spanska delikatesserna! Kan även berätta att jag provade miniräkor i torsdags. Vår lärare Ricardo köpte en liten strut i ett stånd med räkor små som lillfingernaglar. Man äter de utan att skala och jag kan säga att det var riktigt gott! Smakade hav! Vi har mycket som vi ska smaka från havet innan vi far härifrån...


Efter middagen gick vi till den berömda katedralen där man kunde gå upp i ett av tornen. Därifrån såg vi hela staden, fantastiskt fint! Tyvärr missade vi Alcazar (berömd arabisk trädgård) som stängde tidigare på grund av att det var helgdag igår (Andalucias dag). Synd, men vi fick se mycket annat spännande. Smågatorna var mysiga och affärerna ska vi inte tala om. Bara VÄLDIGT surt att de var stängda! Så många butiken med flamencoklänningar och liknande...


På tåget hem var jag rejält trött! 28 500 steg, en blåsa på tån och halvförkyld, men vi hade en underbar dag och vi slapp regn.  När vi kom till Cádiz var det full fart och fest! Nu är det sista helgen med el carneval! Massor av utklädda människor och småkörer som sjöng och spexade. Jag tycker det är så häftigt med killar som vågar klä ut sig till bebisar, grisar och allt var det är. Många tjejer försöker mer se lite porriga ut men även många av tjejerna vågar konstiga saker! Tänk om det kunde vara så i Sverige, att folk var lite mer lekfulla!


Kvällen avslutades med en dubbad engelsk film på TV. Kan ju berätta för er som inte vet, det mesta är dubbat här men bra för oss som behöver träna! Efter det somnade jag direkt... Det har säkert varit trumslagare och festande folk under vår balkong i natt, men jag sov stenhårt! Idag känner jag mig mycket piggare så det är skönt! Dags att tvätta, plugga och motionera innan carnevalen avslutas ikväll med ett nytt fyrverkeri! Men...en av våra lärare berättade i fredags att det blir någon liten ny carneval nästa helg, så vi behöver inte vara oroliga haha! Spanjorerna är ett härligt folk!


Imorgon ska vi få en ny lärare. De byter så att man har olika och så är det tydligen få studenter för tillfället. Max åkte hem till Tyskland igår, trist, men nu har Happy kommit från Filipinerna! Vi ska ha en matkväll i veckan där vi lagar lite mat från varje land. Svenskt, finskt, norskt, filippinskt och vad vet jag... sen hoppas jag på Marocko nästa helg! Kanske även lite shopping i Bahia Sur (ett shoppingcenter söder om Cádiz). Kanske kan hitta något på rean, förövrigt ska vi hålla i pengarna. Det går en del när man gör utflykter. Kronan får gärna bli starkare för allt är ganska dyrt just nu och så vill vi inte ha det, haha!


Hörde om bränderna hemma i Tälje, galet...

Kramar från Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0