Recept

Recept på mina goda bullar!

50g jäst
ca 50g margarin (funkar bra med flytande)
5 dl mjölk eller vatten. Jag brukar göra på lätt-eller mellanmjölk tex 3 dl och 2 dl vatten. Det beror på hur nyttigt du vill göra! Blanda ihop med margarinet och värm till 37 grader. Sen häller du det över jästen och rör runt.

Därefter, salt lite på måfå och linfrö och solrosfrö. Jag brukar ta i några matskedar av vardera sort. Rör om och tillsett sedan 10-13 dl mjöl. Spara gärna lite till det är dags att baka ut. Låt degen jäsa ca 1 timma. Sen bakar du ut 16 bullar och låter dem jäsa ca 40 min på plåten. Innan de skall in i ungen penslar du dem med lite lättfil och strör över solrosfrön. 225 grader i ca 10-15 min och vips så har du goda, nyttiga, osockrade bullar :) Funkar urmärkt att frysa!

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Tack vännen! Ska prövas! :)

2010-01-16 @ 23:11:10
URL: http://linpin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0